het logboek van Contest 30 The happy sailer


ontwerper: Dick Zaal gebouwd: 1978 rompnummer: 215



Het begin van een Nieuw zeil seizoen


Dinsdag 09 Maart 2021.
Vandaag dinsdag 9 maart was het de grote dag onze contest 30 werd te water gelaten.
Om 08:55 was ik aanwezig bij Maritiem Harderwijk waar onze boot op de wal stond.
Dennis zegers de eigenaar van de werf was al druk bezig met het treffen van de voorbereidingen.
Het is niet even een bootje te water laten maar een nauwkeurig werkje dat in alle rust voor bereid moet worden.
De achterstag moest los gemaakt worden en gezekerd met een val als nood verstaging omdat hij ander naar voren zou klappen.
Onder de aanwijzingen van Dennis heb ik daar bij geholpen. Marco was er ook en hij was gekomen om er een video opnamen van te maken.
Dit was extra leuk omdat Ellis er niet bij kon zijn door de slechte weersverwachting was het een dag vervroegt.
Ellis had een dag dienst dus moest zij werken dit was zo niet leuk .
Maar Marco La poussiere de Farine uit het altijd mooie Lelystad heft er een leuke video van gemaakt!.
klik hier voor de video van het ter water laten



05-09-2020 Stand uren meter van de motor is: 03833
we vertrekken rond 10 uur uit de haven en zijn na Harderwijk heel even de weg kwijt.
Als we net lekker aan het zeilen zijn vaart er een zeil boot naast ons van gelijke grote met grootzeil en genua.
De koers is zo dat beiden gebruik kunnen maken van de wind zonder er te veel lsat van te hebben.
Onze contest 30 begint goed te lopen en we lopen zelfs uit op het schip naat ons ik zie de gps snelheid oplopen.
De kunst was om zo goed mogelijk op koers te blijven om deze snelheid te behouden we lopen heel even 7,2 knopen en dan valt de wind weer wat weg.
iets verder op gaat de wind zo staan dat ook het groot zeil er bij kan en kunnen we even heerlijk zeilen.
we gaan door de sluizen bij Nijkerk en dan richting Eemnes het weer begint weer om te slaan en als we bij Eemnes aankomen is het weer ruim 5 bft.
het stukje varen over de Eem geeft ons mooi tijd om het grootzeil op te doeken en de zeilhuik e om te doen .
De stootwillen woren buiten gehangen en de land vasten aan de boot gemaakt.
De haven war de boot nog ligt is smal en lastig in te varen maar als of een wonder stuur ik hem zo zijn box in.
dat onze lieve heer vreemde kostgangers heeft dat merken wij daar in de haven, waarschijnlijk heeft hij ze allemaal daar ondergebracht.
tevreden laden we de boot uit die al stedfs meer onze boot aan het worden is en stappen in de auto voor ede terug rit naar Apeldoorn.

04-09-2020 Stand uren meter van de motor is:03829
We vertrekken voor 08:00 uit de haven en proberen voor de eertste brug opening bij de brug te zijn.
Helaas lukt dat niet waarschijnlijk omdat het voorzeil te klein is en teweing kracht levert om de boot vooruit te brengen.
Maar een brug opening later gaan we dan toch onder de ketel brug door.
Op het ketel meer kunnen we ook zeilen en doen dit ook tot dat we bij het vossenmeer aankomen.
Daar is de vaargeul te smal om te kruizen en staat de wind uiteraard weer tegen.
Daar waar het kan rollen we het fok uit en staat de motor bij.
De eertse sluis die we tegen komen was op de heen weg de laatste sluis, de roggebot sluis.
Ondanks dat wij een nieuwe Waterkaart hebben gekocht staat de revensluis er niet op en ook niet op het navigatie programma.
De reven sluis was op de heen weg een verassing .
Ellis doet het goed en begint te snappen wat ze moet doen tijdens het schutten .
Simpel nee een sluis invaren is niet simpel eigenlijk moet je zo ingespeeld zijn dat je blind op elkaar kunt vertrouwen.
Dat vergt tijd en ervaring en dat komt god mijn zeilmeisje doet het geweldig en kan na een weekje zeilen en op de motor varen al erg veel. we besluiten door te varen tot harderwijk en gaan wederom in de knar haven liggen.

03-09-2020 Stand uren meter van de motor is: 03822 Het is vandaag slecht weer we blijven in de box en gaan morgen verder .
De wind is krachtig en zuidwest met windwaarschuwing van 6bt met zware buien voor het ijselmeer.
Het plan was om naar Volendam te gaan en dan via het gooimeer terug naar Eemnes.


02-09-2020
Stand uren meter van de motor is: 03818
Op de motor van Enkuizen naar Lelystad gevaren we liggen naast Big wish2 de boot van Theo scholman.
Het is een week met raar weer of er is geen wind of het waait te hard om te gaan zeilen dus meer dan 6 bft.



01-09-2020
Stand uren meter van de motor is: 03814
Op de motor en soms kunnen zeilen van van Urk naar gevaren.
We zijn in de compangie haven gaan liggen.

31-08-2020
Stand uren meter van de motor is: 03808
We zijn van Elburg naar Urk gevaren. En hebben ook nog leuk kunnen zeilen op het ketel meer en het ijselmeer voor Urk.
het fokje wat er op zit is te klein en levert te weinig kracht om de boot op de juiste snelheid te brengen.


30-08-2020
Stand uren meter van de motor is: 03803
Op de motor naar Elburg gevaren
De wind was tegen en te weinig om te kunnen zeilen.


29-08-2020

Stand uren meter van de motor is: 03798
De accu,s zijn leeg de motor wil niet starten hoe dat kan geen idee.
We blijven liggen en gaan de boot verder opruimen en morgen gaan we dan naar Elburg.
Ik kom er achter dat er veel dingen houtje touwtje geregeld zijn op de boot.
Daar gaan we van de winter verandering in brengen.


28-08-2020

Stand uren meter van de motor is: 03794
We verlaten om 13:00 de box en gaan naar Harderwijk we moeten helaas op de motor om dat de wind tegen is .
Rond 17:00 komen we aan het weer is matig en we besluiten de boot te gaan opruimen.
4 bagage karren vol met dingen die er niet op hoeven te zijn verdwijnen in de container.
6 zwemveten doneren we aan de zeilschool in de knarhaven in Harderwijk.
Omdat we het verdiend hebben gaan we lekker eten in het restaurant de knar.



vrijdag 28 augustus 2020 is het dan eindelijk zo ver de overdracht.


om 10:35 komen we aan in Eemnes we hebben veel spullen bij ons voor de boot.
Na de gebruikelijke dingen die je hebt bij een overdracht krijgen we een eindeloze instructie van Henk.
Het loslaten kost hem zichtbaar veel moeite en te begrijpen als je na 20 jaar afstand moet doen van het schip waar je zoveel liefde in hebt gestoken.
Ik begrijp Henk en voel met hem mee C 850 The happysailer is slachtoffer geworden van de scheiding en verkocht.
Helaas weet ik niet aan wie en waarheen , ik had zo graag even Henk willen zijn en hem uitzaaien en een goede reis wensen.
Maar dat hoofdstuk is passe en we gaan door met zeilen op deze Contest 30 A .
Samen zijn we op boten jacht geweest en hebben diversen boten bekekeken op internet en in Jachthavens.
in de zoek tocht naar een schip hebben we besloten ergens een streep te zetten en dat was bij 30 ft.
Er is telkens een goede rede om een of 2 ft groter te gaan maar het moet ook allemaal betaalbaar en handelbaar blijven.
Waarom uiteindelijk de contest en niet een ander schip ,
de Contest is net zo als de Compromis van Nederlandse bodem en oer degelijk sterk en betrouwbaar.
De Contest schepen zijn stabiel en geven een veilig gevoel waneer je in de kuip zit of over het dek heen loopt.
Ook bij 6 bft of hoger moet een schip zijn betrouwbaarheid op je afstralen en dat doen de contest schepen zeker.
Door de hoge en brede opbouw is er veel binnen ruimte en gaat het schip mooi door de golven heen
We gaan samen een mooie periode tegemoet en voor nu gaan we 9 dagen met de boot weg.
In Oktober gaat de boot de kant op in Harderwijk en dan gaan we de boot voorzien van nieuwe navigatie aparatuur.
De dingen die we aan d boot doengaan we bijhouden in de pagina klussen.
Als er projecten zijn die leuk zijn voor anderen dan deel ik die op de pagina grootonderhoud.

Wordt vervolgd


oost west thuis best maar zeilen op de boot is toch het best !

 

 

 

 

 Lets go Sailing ........!